Praktijk-
voorbeelden
De toegevoegde waarde van een trainingsacteur
Praktijkvoorbeelden
De toegevoegde waarde van een trainingsacteur
-
Een trainings-
acteur speelt interactief
Ik ben in mijn rol beïnvloedbaar en reageer op het gedrag van de deelnemer. Hierdoor ervaart de deelnemer direct het effect van zijn/haar eigen gedrag.
De praktijk
Tijdens een diagnostisch assessment voor de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening werk ik met een Surinaamse vrouw van 20 jaar. Ik speel de rol van een Turkse directrice van een groot schoonmaakbedrijf die een juridisch probleem heeft met een van haar werkneemsters. De deelneemster communiceert op een manier die mijn personage ervaart als betuttelend: “Je moet dit, je moet dat…”. De deelneemster onderschat haar eigen maatschappelijke functie, ondanks meerdere verbale opmerkingen daarover van de directrice. Dan besluit ik om in mijn rol duidelijk aan te geven dat mijn personage niet van deze communicatiestijl gediend is. Deelneemster schrikt van het effect dat haar stijl van communicatie heeft op de ander en past deze vervolgens gelijk aan door de directrice met ‘u’ aan te spreken en het woord ‘moeten’ weg te laten uit haar adviezen.
-
Een trainings-
acteur speelt realistisch
Ik ben in staat om geloofwaardig verschillende personen en soorten gedrag neer te zetten.
De praktijk
Tijdens een communicatietraining voor technisch managers wil een jonge man een idee aan zijn baas voorleggen. Hij heeft moeite om tot hem door te dringen. Ik speel zijn baas: een norse man die kort voor zijn pensioen zit en dominant gedrag vertoont. Bij de time-out roept de deelnemer verbaasd: “Het is net of mijn baas daar zit terwijl je toch echt een vrouw bent…”
-
Een trainings-
acteur stemt het eigen gedrag altijd af op de deelnemer
Ik kan mijn gedrag doseren en pas mijn tempo aan op dat van de deelnemer.
De praktijk
Bij een training ‘voeren van gezinsgesprekken’ voor maatschappelijk werkers speel ik de nieuwe vriendin van een vader van twee tienerkinderen. Het gezin heeft het verlies van de moeder nog niet verwerkt. De deelneemster is een verlegen vrouw. Haar hoge ademhaling maakt haar onverstaanbaar. Hoe meer weerwoord de gezinsleden haar geven, hoe slechter zij te verstaan is. In mijn rol als vriendin van de vader sta ik buiten het gezin. Ook de deelneemster houdt mij buiten het gesprek.
Vanuit de waarneembare kramp van de deelneemster besluit ik om niet verbaal te reageren op haar gedrag. Ik wil meer verlegenheid voorkomen. Ik bestudeer uitgebreid mijn nagels en schuif wat met mijn voeten. De deelneemster kan niet anders dan mij op luide toon bij de naam te noemen en een vraag te stellen over mijn non-verbale gedrag. Het verhoogt het effect van haar gespreksvoering.
-
Een trainings-
acteur laat inhoudelijke zaken niet afleiden van de te leren vaardigheid
De praktijk
Een training gespreksvoering voor de HEMA. De deelnemers zijn bedrijfsleidsters van verschillende vestigingen. Een deelneemster heeft problemen met het aanspreken van een medewerkster op haar functioneren. Zij begint uitgebreid te vertellen hoe lastig deze gesprekken zijn vanwege de familiaire bedrijfscultuur. Ik stel haar de korte vraag welk gedrag van de medewerkster haar de meeste last bezorgt. Dat brengt de focus weer terug naar de vaardigheid die de deelneemster wil leren: voeren van een effectief functioneringsgesprek.
-
Een trainings-
acteur is geen collega
Een sfeer van ouwe jongens krentenbrood wordt vermeden
De praktijk
Plenaire training intakegesprekken voeren in een klas van sociale dienstverleners. De deelnemer werkt bij een gemeente als baliemedewerker. Ik speel de rol van een oudere dame die bijstand aan komt vragen. De deelnemer heeft moeite met emotioneel gedrag van cliënten. De klas had eerder met elkaar geoefend. De klasgenoten speelden steeds een aardige dame die zonder tegengas dankbaar aannam wat de deelnemer als baliemedewerker vertelde. Hier speelt onbewust een wederzijds belang een rol: klasgenoten willen het elkaar niet te moeilijk maken.
Niet gehinderd door dit belang speel ik een dame die vol schaamte bijstand aan moet vragen. Ze raakt hevig geëmotioneerd als blijkt dat haar ex-man door de gemeente gesommeerd zal worden om bij te dragen aan haar uitkering. Als de deelnemer vervolgens zonder oogcontact kort reageert op de emotionele uitbarsting van mevrouw, wordt mijn personage boos. De deelnemer schrikt maar heeft meteen inzicht in het waarom: de communicatiestijl van de deelnemer roept juist dát gedrag op bij de ander waar de deelnemer moeite mee heeft.
-
De trainings-
acteur werkt met verschillende trainings-
methodieken
De praktijk
Een meerdaagse module effectief leiderschap voor bedrijfsleiders uit de detailhandel. De deelnemers zijn niet gewend om zo lang in een ruimte te zitten en alleen bezig te zijn met mentale input. Gedurende de training dienen zich momenten aan waarop de aandacht van de deelnemers vermindert. Ik bied de groep, in overleg met de trainer, fysieke oefeningen of spelvormen aan waardoor nieuwe energie wordt ingebracht. Daarnaast werk ik regelmatig met o.a. de modellen STAR, LSD, SMART.
-
Een trainings-
acteur geeft heldere feedback
De praktijk
Training omgaan met lastige klanten voor filiaalhouders van Dixons. De trainer besluit te werken met het hoefijzermodel waarbij de deelnemers in een halve cirkel op de vloer staan. In mijn rol als cliënt loop ik beurtelings op de deelnemers af en confronteer hen vanuit verschillende emoties met klachten. Het betreft snelle interacties van ongeveer 30 seconden tot een minuut. Na elke twee deelnemers geef ik eerst feedback vanuit het personage. Ongenuanceerd en direct vanuit het gevoel dat ik als klant heb gekregen. En vervolgens vanuit mezelf. Kort en specifiek in relatie tot de te leren vaardigheid. Voor de duidelijkheid draag ik in mijn rol steeds een opvallend attribuut (bril, pet etc.) dat ik afzet wanneer ik de deelnemer vanuit mezelf feedback geef.
-
Een trainingsacteur speelt interactief
Ik ben in mijn rol beïnvloedbaar en reageer op het gedrag van de deelnemer. Hierdoor ervaart de deelnemer direct het effect van zijn/haar eigen gedrag.
De praktijk
Tijdens een diagnostisch assessment voor de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening werk ik met een Surinaamse vrouw van 20 jaar. Ik speel de rol van een Turkse directrice van een groot schoonmaakbedrijf die een juridisch probleem heeft met een van haar werkneemsters. De deelneemster communiceert op een manier die mijn personage ervaart als betuttelend: “Je moet dit, je moet dat…”. De deelneemster onderschat haar eigen maatschappelijke functie, ondanks meerdere verbale opmerkingen daarover van de directrice. Dan besluit ik om in mijn rol duidelijk aan te geven dat mijn personage niet van deze communicatiestijl gediend is. Deelneemster schrikt van het effect dat haar stijl van communicatie heeft op de ander en past deze vervolgens gelijk aan door de directrice met ‘u’ aan te spreken en het woord ‘moeten’ weg te laten uit haar adviezen.
-
Een trainingsacteur speelt realistisch
Ik ben in staat om geloofwaardig verschillende personen en soorten gedrag neer te zetten.
De praktijk
Tijdens een communicatietraining voor technisch managers wil een jonge man een idee aan zijn baas voorleggen. Hij heeft moeite om tot hem door te dringen. Ik speel zijn baas: een norse man die kort voor zijn pensioen zit en dominant gedrag vertoont. Bij de time-out roept de deelnemer verbaasd: “Het is net of mijn baas daar zit terwijl je toch echt een vrouw bent…”
-
Een trainingsacteur stemt het eigen gedrag altijd af op de deelnemer
Ik kan mijn gedrag doseren en pas mijn tempo aan op dat van de deelnemer.
De praktijk
Bij een training ‘voeren van gezinsgesprekken’ voor maatschappelijk werkers speel ik de nieuwe vriendin van een vader van twee tienerkinderen. Het gezin heeft het verlies van de moeder nog niet verwerkt. De deelneemster is een verlegen vrouw. Haar hoge ademhaling maakt haar onverstaanbaar. Hoe meer weerwoord de gezinsleden haar geven, hoe slechter zij te verstaan is. In mijn rol als vriendin van de vader sta ik buiten het gezin. Ook de deelneemster houdt mij buiten het gesprek.
Vanuit de waarneembare kramp van de deelneemster besluit ik om niet verbaal te reageren op haar gedrag. Ik wil meer verlegenheid voorkomen. Ik bestudeer uitgebreid mijn nagels en schuif wat met mijn voeten. De deelneemster kan niet anders dan mij op luide toon bij de naam te noemen en een vraag te stellen over mijn non-verbale gedrag. Het verhoogt het effect van haar gespreksvoering.
-
Een trainingsacteur laat inhoudelijke zaken niet afleiden van de te leren vaardigheid
De praktijk
Een training gespreksvoering voor de HEMA. De deelnemers zijn bedrijfsleidsters van verschillende vestigingen. Een deelneemster heeft problemen met het aanspreken van een medewerkster op haar functioneren. Zij begint uitgebreid te vertellen hoe lastig deze gesprekken zijn vanwege de familiaire bedrijfscultuur. Ik stel haar de korte vraag welk gedrag van de medewerkster haar de meeste last bezorgt. Dat brengt de focus weer terug naar de vaardigheid die de deelneemster wil leren: voeren van een effectief functioneringsgesprek.
-
Een trainingsacteur is geen collega
Een sfeer van ouwe jongens krentenbrood wordt vermeden
De praktijk
Plenaire training intakegesprekken voeren in een klas van sociale dienstverleners. De deelnemer werkt bij een gemeente als baliemedewerker. Ik speel de rol van een oudere dame die bijstand aan komt vragen. De deelnemer heeft moeite met emotioneel gedrag van cliënten. De klas had eerder met elkaar geoefend. De klasgenoten speelden steeds een aardige dame die zonder tegengas dankbaar aannam wat de deelnemer als baliemedewerker vertelde. Hier speelt onbewust een wederzijds belang een rol: klasgenoten willen het elkaar niet te moeilijk maken.
Niet gehinderd door dit belang speel ik een dame die vol schaamte bijstand aan moet vragen. Ze raakt hevig geëmotioneerd als blijkt dat haar ex-man door de gemeente gesommeerd zal worden om bij te dragen aan haar uitkering. Als de deelnemer vervolgens zonder oogcontact kort reageert op de emotionele uitbarsting van mevrouw, wordt mijn personage boos. De deelnemer schrikt maar heeft meteen inzicht in het waarom: de communicatiestijl van de deelnemer roept juist dát gedrag op bij de ander waar de deelnemer moeite mee heeft.
-
De trainingsacteur werkt met verschillende trainingsmethodieken
De praktijk
Een meerdaagse module effectief leiderschap voor bedrijfsleiders uit de detailhandel. De deelnemers zijn niet gewend om zo lang in een ruimte te zitten en alleen bezig te zijn met mentale input. Gedurende de training dienen zich momenten aan waarop de aandacht van de deelnemers vermindert. Ik bied de groep, in overleg met de trainer, fysieke oefeningen of spelvormen aan waardoor nieuwe energie wordt ingebracht. Daarnaast werk ik regelmatig met o.a. de modellen STAR, LSD, SMART.
-
Een trainingsacteur geeft heldere feedback
De praktijk
Training omgaan met lastige klanten voor filiaalhouders van Dixons. De trainer besluit te werken met het hoefijzermodel waarbij de deelnemers in een halve cirkel op de vloer staan. In mijn rol als cliënt loop ik beurtelings op de deelnemers af en confronteer hen vanuit verschillende emoties met klachten. Het betreft snelle interacties van ongeveer 30 seconden tot een minuut. Na elke twee deelnemers geef ik eerst feedback vanuit het personage. Ongenuanceerd en direct vanuit het gevoel dat ik als klant heb gekregen. En vervolgens vanuit mezelf. Kort en specifiek in relatie tot de te leren vaardigheid. Voor de duidelijkheid draag ik in mijn rol steeds een opvallend attribuut (bril, pet etc.) dat ik afzet wanneer ik de deelnemer vanuit mezelf feedback geef.